måndag 7 september 2009

Nya glöggen från Blossa

Från och med den 1 oktober släpps BLOSSA årsglögg 09. I år är smaken clementin och det tror jag passar utmärkt till jul. Clementin är för mig en del av julen. Nytt för i år är även att man kan förhandsboka årets glögg för att vara säker på att få glöggen eftersom den är limited. Jag var precis inne och gjorde en förhandsbeställning och det kan ni också göra om ni går in på http://www.bokablossa.nu/. Jag fick tipset när jag var inne på http://mittvitahus.blogspot.com/ och läste hennes blogg, vilken för övrigt är superbra.

Årgångsglöggen är en limiterad produkt som får sin smak av traditionella ingredienser med julkänsla. Tidigare år har den bland annat smaksatts med
pomerans, havtorn, vinteräpple och hjortron. Årets upplaga, BLOSSA 09, anknyter naturligt till julens smakpalett med sin friska doft och smak av clementin.

– Citrusfrukter passar väldigt bra tillsammans med kryddorna i BLOSSA, inte minst clementin med sin juliga smak. Om man önskar en tydligare clementinsmak rekommenderar jag att man värmer BLOSSA 09 på traditionellt vis, men den gör sig även mycket bra rumstempererad som avec, vilket är mitt personliga favorltsätt att njuta den på, säger Åsa Orsvärn, chief blender på BLOSSA. (Taget från Systembolagets hemsida)

BLOSSA-familjen växer i år även med en samlingsutgåva bestående av tre tidigare årgångsglöggsfavoriter samt med två sorters lättglögg, med smak av lingon och apelsin. Både den glöggen med smak av lingon och den med apelsin låter god och det får väl bli att jag testar dem för att se om jag hade rätt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Min son lurade mig att börja köpa årgångsglögg år 2004, jag menar, den måste ju drickas upp också.
Jag har fortfarande kvar av 04.
/Kompis

Daniel Lyckman sa...

HAr du testat 06 eller 08? 08:an är god och 06 ska vara den bästa, men den hann jag inte med att köpa innan den tog slut
/Daniel

Anonym sa...

Har smakat någon, dock ej köpt själv.kanske blir jag sugen i år.
/Kompis