måndag 17 augusti 2009

En Stockholmshelg med bröllop

I helgen var vi på besök i vår huvudstad. Anledningen till besöket var att min kusin Kalle skulle gifta sig med sin Annette. Vi åkte på fredagsmorgonen och lämnade först av Aylin och Noah hos Lovisas föräldrar innan vi åkte vidare till mina föräldrar för byte av bil. När vi kom fram vårt hotell, Welcome hotel i Barkaby, lämnade vi bara av våra väskor och tog sedan pendeltåget in till city för att äta en bit mat. På hotellet träffade vi min kusin Marina, brudgummens syster, med familj och de följde med oss. Vi hittade en bra restaurang med mycket god mat. Jag har inte smakat chilibearnaisesås tidigare och den var kanongod, men väldigt stark. Till och med jag som älskar stark mat tyckte den var stark.
Bröllopet började kl. 13.30 så vi hann åka till Kista galleria på förmiddagen och göra några inköp. Kalle och Annette gifte sig i Järfälla kyrka och det var en fin vigsel. Bröllopsfesten hölls därefter i Sanduddens båtsällskaps lokal i Jakobsberg. Festen var mycket trevlig och det bjöds på väldigt god mat. Innan brudparet kom till festen (det var fotografering innan) och under öppnandet av presenterna bjöds vi på champagne med tilltugg. Till förrätt var det ugnsgrillade rödbetor med getost-mousse och citrusbröd (mums kan jag säga). Som huvudrätt bjöds det på fylld oxfilé med rostad potatissallad, parmesansky och grönt och till sist var det bröllopstårta. Serveringspersonalen såg till att det hela tiden fanns dryck på bordet och efter maten öppnades baren. När klockan närmade sig midnatt ställdes det fram korv med bröd och trots all mat man åt tidigare på kvällen var man hungrig och korven gick lätt ner. Brudvalsen öppnade dansen och sedan var det dans av olika slag. Sist kvar på dansgolvet var min familj (förutom de som skulle städa och låsa lokalen var det bara vi kvar på hela festen) och vi rockade loss rejält. Vi kom inte i säng förrän kl. 02.30 så vi var lite trötta på morgonen och då menar jag bara trötta, inget annat faktiskt. Innan vi for hemåt mot Småland hann vi med att gå i affärerna på Stockholm Outlet. Det fanns många höjdpunkter under resan och där är självklart hotellfrukosten inräknad. Det var två dagar borta från våra barn och det var skönt att träffa dem igen på söndagskvällen. Hela helgen var väldigt rolig och det var roligt att få gå på bröllop och nu är det bara två bröllop kvar i höst som vi är bjudna på.

Inga kommentarer: