onsdag 11 mars 2009

Prov i svenska

Idag har jag haft ett svenskaprov med mina elever i år 6. Där fick de verkligen testa sina svenskakunskaper. I provet hade jag med veckans ord där jag sa ord och de skulle skriva dem. Sedan fanns där också övningar med motsatsord, synonymer, komparation av adjektiv, tema i verb, förkortningar, obestämd/bestämd form i substantiv, skriva vokalerna, att rätta en text så att stavning/kommatecken/punkt/stor bokstav fanns med i texten, att förklara vad singular/plural är samt en läsförståelseövning. I sista övningen skulle de skriva en berättelse om "Herr Pinneman" och de var tvungna att ha med förbestämda ord samt att skriva med minst 100 ord och max 200 ord. Det låter mycket och det tyckte eleverna också, men de slet bra med provet. Alla satt och räknade på slutet så att de hade så många ord som behövdes.
Jag har egentligen inte tänkt att de ska få poäng på provet utan det ska vara som ett underlag för Nettan och mig för att se vad eleverna behöver arbeta mer med under den tid som är kvar på Hagbyskolan. Det ska bli spännande att rätta proven!

Inga kommentarer: