måndag 14 mars 2011

Förvarning! Mycket bokprat!

Jag är väldigt intresserad av böcker och då framförallt deckare. Jag tycker det ger en skön avkoppling att få gå in i huvudpersonens värld i böckerna och följa deras liv. Jag lever mig lätt in i böckerna och följer de olika sinnesstämningar som en deckare kan ge. Under de senaste åren har jag mest lyssnat på ljudböcker. Det började med när jag var ute och sprang. Det kanske låter konstigt, men jag tyckte det var skönare att lyssna på en ljudbok istället för musik när jag sprang. Det bästa var att springa när det var mörkt och lyssna till en deckare. Det kändes som att jag var i en bubbla tillsammans med huvudpersonerna i boken. Det är svårt att förklara, men det var en skön känsla. Sedan jag fått ont i knät så har jag istället lyssnat på ljudböcker när jag kört bil eller varit ensam hemma. Att lyssna på en bok är inga problem, men att läsa en bok kommer och går. Det är mera lustanpassat. Nu är jag inne i en period då jag läser mycket mer än jag lyssnar. Mycket beror på att det går betydligt fortare för mig att läsa en bok än att lyssna på samma bok.
Under de senaste tre veckorna har jag läst och lyssnat på sammanlagt åtta deckare. Ibland ska jag erkänna att jag var osocial mot min familj, men oftast har jag läst på kvällarna när Lovisa skrivit sina arbeten till kursen eller när de andra varit sysselsatta med annat. Böckerna jag läst är:

"Sommardöden" Mons Kallentoft
Jag har lite svårt för Kallentofts böcker för sättet han skriver på. Man får följa många karaktärer och ibland kan det vara lite som med Johan Teorins böcker att man har svårt att hinna med de byter karaktär i böckerna. Jag upptäckte att det var lättare att läsa Sommardöden än att lyssna på den.

"Edward Finnigans upprättelse" av Roslund & Hellström
"Flickan under gatan" av Roslund & Hellström
Båda böckerna är kanonbra och det är svårt att lägga böckerna ifrån sig. Det är dessutom väldigt svårt att i förtid lista ut vem som är mördaren för det sker en helomvändning i slutet av böckerna. Det är bl.a. det som gör böckerna så spännande.

"Pepparkakshuset" av Carin Gerhardsen
En ny författarinna som jag blev nyfiken på. Hon skriver lätt och lite likt Camilla Läckberg. Pepparkakshuset är en spännande och bra bok.

"Svinajakten" av Anna Bovaller
Den senaste boken jag läst. Också en ny författarinna. Det tog ett tag att komma in i hennes skrivande, men för den delen är inte boken dålig. Svinajakten är bra och när man väl kommit igenom "introduktionen" av alla karaktärer i boken så blir den spännande.

"Den du inte ser" av Mari Jungstedt
"I denna stilla natt" av Mari Jungstedt
"Den inre kretsen" av Mari Jungstedt
Mari Jungstedt skriver spännande deckare. Det är väldigt lätt att komma in i handlingarna och lära känna karaktärerna. Hon har ett lätt språk och knyter samma huvudpersonernas historier på ett bra sätt.

2 kommentarer:

Jagermor sa...

Bra jobbat!
Vad blir det nu?

Daniel Lyckman sa...

Mari Jungstedts nr 4,5,6,7.