fredag 5 mars 2010

Där var hamburgaren!

I natt vaknade jag vid kl. 03.00 av att Aylin kom ner till mig i och sa att hon hade ont i magen och var hungrig. Vi erbjöd henne fruktsoppa, men då ändrade hon sig och ville inte ha längre. Hon la sig bredvid mig och det dröjde inte länge innan hon kräktes upp maten vi åt igår, d.v.s. hamburgare. Efter det var hon pigg och nu ville hon ha blåbärssoppa. Det fick hon, men när vi lagt oss igen tog det inte lång stund innan det kom upp igen. Det tog någon sekund i sömnyran innan jag fattade att det var blåbärssoppa och inte blod som kom upp. Vi hade en hink bredvid oss, men hon hann inte till den. Däremot de tre gångerna efteråt som hon kräktes så hamnde det i hinken. Det blev inte mycket sömnsedan innan jag skulle upp och åka och träna på sjukhuset. Aylin däremot sov till kl. 8.00 och var och är fortfarande pigg efter natten kräkhistorier. Hon fick i sig lite yoghurt vid lunch och nu tjatar hon om att vi ska äta mellanmål. Noah vaknade för en timme sedan och under tiden kollade jag och Aylin på Barbie. Eller rättare sagt, Aylin gjorde det, själv somnade jag i soffan. Rätt skönt faktiskt!
Sedan har jag även läst lite i den litteratur som Lovisa ska läsa i det projektarbetet hon deltar i. Boken heter Hissad och Dissad och handlar om relationer mellan barn där barn både bekräftar och uppmuntrar varandra lika mycket som de kränker och stöter ut varandra. Dessutom diskuteras det hur vi pedagoger bemöter dessa "hissningar" och "dissningar". Boken handlar visserligen om barn i förskolan, men kan även jämföras med barn i skolåldern. Jag har bara läst ca 30sidor, men den har börjat mycket intressant.

2 kommentarer:

ulrica sa...

Men fy då, kräksjukan har härjat här också för två veckor sedan :(. Det är ju lite läskigt när man inte tänker på vad de ätit och druckit innan, tex rödbetor. Man kan ju lätt bli rädd.

Daniel Lyckman sa...

Det såg verkligen ut som blod så den lilla stund det tog innan man kom på att det var blåbärssoppa så hann jag bli rädd!