fredag 1 januari 2010

Både jul och nyår.

Jaha, då har det redan hunnit bli både jul och nyår. Jag har tyckt det varit skönt med ledigt så pass mycket att jag glömt bort att skriva här på bloggen. Här får ni en någorlunda snabb version av veckan.

På julafton firade vi jul i tillsammans med Lovisas föräldrar och släkten på hennes sidan. Det är som det brukar vara, mycket mat och trevligt sällskap. Tyvärr var det kaotiskt vid julklappsutdelningen, det måste vi göra på annat sätt till ett annat år. Lite senare på kvällen kom Fredrik och Louise, de hade firat jul hos hennes föräldrar, och sa att min mamma och pappa sökt mig och att det var något med Enya som de var hundvakt åt. Det visade sig att Enya, när ingen var hemma där, hade nosat sig fram till en inslagen julklapp med mörk choklad och slitit upp den och ätit upp större delen av innehållet innan mina föräldrar kom hem. Min mamma och pappa var helt förtvivlade för choklad och speciellt mörk choklad är livsfarligt för hundar. Jag ringde och rådfrågade vår kompis Fredrik i Norge, den tidigare ägaren, och han sa att de skulle få i henne salt så att hon kräktes. Jag berättade det för mina föräldrar och de hade fått i henne salt och mjölk, men inte ville Enya kräkas. Fast hon tyckte inte att saltet var en toppenmåltid direkt. Nästa råd var mat och en lång promenad. Enya måste ha en plåtmage för hon visade inga symptom trots den störa mängden mörk choklad. Resten av kvällen flöt på som vanligt.


Hos mina föräldrar öppnade vi endast de julklappar som jultomten lämnat på julafton. Det var bara mina föräldrar och vi så det blev lugnare. Ja visst ja, mormor va rju också med och åt mat och på kvällen kom Roine och Carina som jag skrev i ett tidigare inlägg. Under dagarna innan nyår var vi inne i Kalmar en hel del och handlade till nyår eftersom det var vår tur att ha det hemma hos oss. Vi letade också efter en ny kamera för våran är på dekis. Vi hittade en kamera på Elgiganten, men det var nära att vi gått därifrån för personen som hjälpte oss var tröttsam. Det blev i alla fall en sådan här kamera




Vi är nöjda med kameran, men vi har inte på långa vägar förstått alla finesser ännu. Bilderna blir mycket bättre och konstigt vore annars.

På nyårsafton var det vi, Maria, martin och Hedda samt Anjelli, Thomas, Hampus och Olivia. Vi lagade en 3-rätters middag bestående av
Rödbetscarpaccio med getostcreme till förrätt, helstekt oxfilé med fyllning av parmaskinka, pesto och parmensan, potatiscocotter och rödvinssås till huvudrätt samt en vaniljpannakotta med limemarinerade jordgubbar till efterrätt. Det blev väldigt gott och alla var nöja efteråt så det kändes bra. Nyårsfesten var mycket trevlig och nyårsdagen spenderade vi i vår stora soffa med att kolla på Barbie.

Inga kommentarer: