tisdag 3 februari 2009

Pappa, varför har pojkar...

För några veckor sedan fick jag en fråga av Aylin och jag visste inte riktigt vad jag skulle svara. Aylin var inne på toaletten samtidigt som jag kissade och hon tycker precis likadant som de flesta att det är konstigt att det hänger en sak där framme på pojkar och därav frågan.
- Pappa, varför har pojkar en snopp?
Det första som dök upp i huvudet var alla saker kring ämnet man tänker på som lärare. Det är antagligen en arbetsskada. Men det kunde jag ju inte förklara och få min dotter på 3,5år att förstå. Därför avstod jag en längre förklaring och valde istället den korta.
- Därför att det är så. Pojkar har en snopp och tjejer en snippa!
Hon nöjde sig med det och vi började prata om annat istället. Jag har funderat mycket på den frågan efteråt, men har fortfarande inte kommit på en bra förklaring. Hon får vänta några år istället och ta den långa förklaringen.

Inga kommentarer: