onsdag 23 oktober 2019

Minnen frĂ„n La Rochelle😍








Jag vet att jag i första inlĂ€gget pĂ„ 7Ă„r skrev att jag inte skulle skriva om saker som hĂ€nt under dessa Ă„r som jag inte skrivit pĂ„, men jag har omvĂ€rderat det beslutet och en del minnen vill jag skriva om. Speciellt om min favoritstad, La Rochelle😍, som jag under mina Ă„r i Karlskrona har fĂ„tt Ă€ran att Ă„ka till tre gĂ„nger.
af Chapmangymnasiet i Karlskrona har en internationell profil i ett av de samhÀllsvetenskapliga programmen och i det programmet sÄ ingÄr det utbyten med skolor i olika lÀnder under alla tre Ären, Polen i Är 1, Frankrike i Är 2 och Sydafrika i Är 3.

Det Ă€r alltid lite speciellt att Ă„ka ivĂ€g med skolklasser och alla tre resorna var olika pĂ„ sina sĂ€tt. Det var tre resor som jag alltid kommer att komma ihĂ„g! Även att det var slitsamt att sova pĂ„ bussen under nĂ„gra nĂ€tter ner till Bryssel och sedan vidare till Frankrike och tillbaka hem efter nĂ„gra dagar sĂ„ var eleverna var fantastiska under resan och det klagades nĂ€stan aldrig. Resan gick till Rochefort dĂ€r skolan som vi hade utbyte med lĂ„g och vĂ€l pĂ„ plats i Rochefort sĂ„ bodde vi lĂ€rare pĂ„ hotell och eleverna hemma hos sina utbytesstudenter.

Besöket i Frankrike var fullt med aktiviteter och under varje resa sĂ„ ingick det ett besök i den större staden La Rochelle som lĂ„g ca 2mil ifrĂ„n Rochefort. De franska lĂ€rarna hade berĂ€ttat lite om staden, att dĂ€r fanns mycket historia men annars visste jag inte sĂ„ mycket om staden innan jag kom dit. Att sedan för möta denna blandning av historia kontra nutid med alla dessa butiker inne bland de historiska husen var fantastiskt och jag gick bara och njöt under de timmar vi var dĂ€r!😍 Vi fick en rundvandring i staden och fick höra om stadens historia. SjĂ€lvklart stannade vi ocksĂ„ till vid ett av de pittoreska cafĂ©erna som lĂ„g lĂ€ngs strandpromenaden och drack kaffe och Ă„t croissant och njöt i solen medan vi tittade pĂ„ allt folk som strosade förbi. Vi Ă„t mat pĂ„ restauranger som lĂ„g pĂ„ smĂ„gator och det kĂ€ndes som att man Ă„kt tillbaka i tiden nĂ€r vi gick lĂ€ngs de smĂ„gatorna! Vi köpte glass frĂ„n smĂ„ glasstĂ€llen samtidigt som vi kunde gĂ„ och handla i de stora affĂ€rerna som t.ex Zara, H&M samt flera andra större butikskedjor. Att bara gĂ„ runt i staden och se de pittorska och typiska franska byggnaderna gav en vĂ€ldigt romantisk kĂ€nsla som jag vĂ€ldigt gĂ€rna vill uppleva igen!😍 La Rochelle Ă€r en stad jag ska Ă„ka till igen och njuta av Ă€nnu mer!❤️


    



  

Inga kommentarer: