onsdag 12 januari 2011

Historiska händelser.

Jag har ett stort intresse i historia och läser gärna många historiatidningar och böcker. Jag tycker mycket om att diskutera historia och därför kommer jag att då och då skriva om olika historiska händelser. Den första kommer nu.
För 5 år sedan, när mitt knä fortfarande var helt, sprang jag Stockholm maraton. varför man springer ett maratonlopp är väl diskuterat det senaste århundradet. Enligt en del historiska källor så har maratonloppet sitt ursprung i en bedrift som en ung man vid namn Filippides gjorde för 2500 år sedan. Det krigades mellan några grekiska stadsstater och dåtidens supermakt Persien vid staden Marathon i Grekland. Grekerna segrade och då sprang Filippides hela vägen tillbaka till Aten och utropade "Var hälsade, vi har segrat!" Somliga säger att det är en myt medan andra säger att så gick det till. Enligt myten ska Filippedes också fallit död ned till marken efter att han sprungit de 4 milen.
Den första gången vi sprang ett maratonlopp i nutid var under de första moderna olympiska spelen 1896. Inte förrän 1921 bestämdes det att ett maratonlopp skulle vara 42 195m.

I tidningen "Världens historia" menar historikerna att få händelser i historien anses ha haft en så avgörande betydelse som slaget vid marathon. De skriver också "Slentrianmässigt brukar det sägas att västerlandet i dag skulle ha tett sig som Iran om grekerna hade förlorat: ingen demokrati, ingen yttrandefrihet, och alla kvinnor dolda bakom slöja."
Det finns fler situationer i historien där man kan säga, tänk om. Världen hade sett annorlunda ut om inte "tänk om" hade funnits. T.ex "tänk om" det inte hade regnat mycket i flera dagar när det osmanska riket var på väg att erövra Europa så att deras artilleri fastnade på de leriga vägarna och gjorde dem mer sårbara och att de tappade i slagstyrka. Eller "tänk om" inte Djingis Khans barnbarn Batu Khan år 1242, nåtts av sin fars dödsbud när han var på väg att erövra Österrike, Italien och Tyskland och valde att återvända till Mongoliet för att välja en ny khan och att ta med sig hela sin armé som maktfaktor. Då hade Europa sett annorlunda ut.

Jag antar att ni anar hur stort mitt historiaintresse är! :)

4 kommentarer:

Markus sa...

Stort?

Daniel Lyckman sa...

Enormt då! ;)

Farmor sa...

Syrran skulle en gång i tiden bli arkeolog. Det verkar vara något för dig.

Jagermor sa...

Tack sys, jag läser numera
"Världens Historia".