onsdag 8 september 2010

Läxor eller inte!

Jag har hela tiden under min tid som lärare ansett att läxor är viktiga, att de bl.a. befäster den kunskap barnen lär sig i skolan och att de ger barn chansen att ta ytterligare kliv i sin kunskapsinlärning. För något år sedan började jag återigen fundera över vikten av läxorna och samtidigt började vi diskutera på jobbet om huruvida läxorna verkligen ger den hjälp vi vill att de ska ge. Det var bra diskussioner och jag anser numera att många elever klarar av att göra läxor för att de är någorlunda disciplinerade. De vet att det är bäst att göra läxorna direkt när de kommer hem. De eleverna är jag inte orolig för. Det är de elever som har svårt för sig i skolan och som inte har samma insikt, som hela tiden skjuter på läxorna för att det är mycket roligare att göra annat. I dessa fall leder de oftast till att det blir en konflikt med föräldrarna, en konflikt som är onödig. Istället för att ha en trevlig stund tillsammans, de få timmar de ses innan det är dags att gå och lägga sig, blir det en konflikt om läxorna. Ett bråk som som gör att den arga eleven mot sin vilja gör sina läxor, men lär sig eleven något då egentligen. Inte mycket anser jag. Tar vi bort läxor så tror jag dessutom att vi kan skapa större lust och glädje kring ämnen i skolan. Sedan beror det framförallt på utformningen och innehållet i lektionerna om vi kan skapa lust att lära.
Däremot tycker jag inte att vi ska ta bort läxor i alla ämnen, som t.ex. i engelska och i andra språk där eleverna behöver träna glosor och meningar för att få bättre förståelse i de språken. Jag läste i dag en insändare på debattsidan i Aftonbladet som anser att det är bättre att ha läxläsningen i skolan och det håller jag med om. Det är bättre att ge de elever som vill och behöver det en möjlighet att göra läxorna i skolan där det finns personal som är utbildade för att ge eleverna den hjälp de behöver och låt föräldrar vara just föräldrar.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/skola/article7747596.ab

2 kommentarer:

Frände sa...

Aspekten att läxor är en konfliktfaktor i hemmen är viktig.

Jag tror dessutom att tiden som läggs i skolan att "dela ut" och "förhöra" läxor kan användas till bra mycket bättre saker, som läxläsning i sig till exempel.

Daniel Lyckman sa...

Den viktigaste biten tror jag är att vi kan skapa en större lust att lära. Det kan ge en negativ inställning till ämnen och skolan om det blir konflikter inför varje läxläsning hemma. Därför är det viktigt att vi istället ser till att lusten till ämnen och skolan ökar för att på så sätt skapa bra förutsättningar för eleverna.