tisdag 24 maj 2011

Blomlöfs fisk och god whisky!

I fredags var det dags för whiskyprovning med Blomlöfs rökeri igen. Till den här provningen lockade jag med min mamma och pappa. Mamma var inte intresserad av whiskyn utan hon ville bara äta maten. Pappa däremot är som jag, inresserad av whisky. Provningen var en blindprovning, d.v.s. vi fick veta whiskysorterna efter att vi smakat på var och en. Maten var som förra året väldigt god och det fanns olika sorters lax, kallrökt, ugnsbakad och varmrökt, rökta räkor, ål, böckling m.m. Till det fanns det öl och rött och vitt vin.

Whiskysorterna vi testade var:
1. Glen Rothes årgång -94, 40%
2. Ben Riach, 18år, 46%
3. Glen Garioch, 12år, 48% Bäst för kvällen!
4. Glem Cadam, 14år, 46%
5. Balvenie, 14år, 47,5%
6. Bunnahabhain, 50%, rökig

Alla sorterna var goda på sitt sätt. Jag gillar rökiga så Bunnahabhain var enligt min smak, men den slår inte Glen Garioch. Den var bäst för kvällen!

Inga kommentarer: