tisdag 8 juni 2010

Vilken fredagskväll!!!

I fredags var jag på whiskyprovning med whiskyklubben och det var den bästa provningen sedan jag gick med i klubben. Det var Blomlöfs rökeri från Brömsebro som höll i provningen. Bosse Blomlöf som pratade om whiskyn lät oss smaka på 6 olika sorters whisky, 4 sorter som jag aldrig har smakat tidigare och dessa sorter finns heller inte att få tag på i Sverige. Jag räknar upp sorterna i rangordning efter vilka som godast o.s.v.
1. Kilchoman - rökig whisky från Islay, 46%, ej åldersbest. men ca 4år.
2. Glenmorangie Quinta Ruban - lagrad på portvinsfat, 46%.
3. Octamore Orpheus - världens rökiga whisky, från destilleriet Bruichladdish. lagrad på vinfat, 61%, 5år.
4. Benromach - den första ekologiska whiskyn, lätt rökig, lagrad på nya ekfat, 43%, ej åldersbest. men ca 8år.
5. Ben Riach - lagrad på madeirafat, från Speyside, 46%, 15år.
6. Hazelburn - lagrad på bourbon/sherryfat, trippeldestillerad, 46%, 12år.

All den här fakta kanske inte intresserar alla, men den är intressant för mig. :) Mycket goda whiskysorter! Whiskyprovning som är huvudpunkten vid varje provning överskuggades av maten som ingick i priset. Det var en fiskbuffé från Blomlöfs rökeri. Jag har tyckt om rökt fisk tidigare, men om jag fått välja fisk eller kött så har jag alltid valt kött. NU är jag frälst!! Det var en av de godaste buffé jag någonsin smakat! Andra bufféer jag ätit har varit goda, men den här tog priset. I buffén fanns det najadlax som både var kallrökt och gravad och till det en gravlaxsås. Sedan var det varmrökt lax, en vanlig varmrökt med senapssås, en varmrökt med örtsmak och en med citronsmak och till dessa två fanns det en romsås. Därefter var det upplagt något på fat som jag verkligen inte tyckt om tidigare, men då har jag antagligen inte ätit en rätt tillagad sådan och det var ål. Det var både vanlig rökt ål och flatrökt ål och dessa var goda!. Jag var skeptisk innan, men fick se mig besegrad. Räkor med ägg fanns det också och som höjdpunkt på hela buffén var de rökta räkorna med vitlökssås. Till allt serverades potatissallad, ost med kex och ett bröd som är bland det godaste jag smakat. Det är många superlativer nu, men jag kan inte förklara på annat sätt. Det måste smakas för att förstås!

Inga kommentarer: