måndag 26 mars 2012

Vilken delikat middag!

I lördags var jag och Lovisa i Bramstorp utanför Växjö och åt en helt delikat 4 rättersmiddag. Lovisa och tre av hennes gamla tjejkompisar från Virserum träffades med respektive hemma hos en av tjejerna. Anders som är gift med Ida är utbildad kock och en strålande sådan också! Medan tjejerna tog en lång skogspromenad lagade vi maten. Under Anders överseende lagade vi till en 4-rättersmiddag bestående av:
Förrätt: Jordärtskockssoppa med souvastartar i mitten toppat med en rosmarin- och persiljekvist.
Mellanrätt: Kantarellrisotto med parmesan
Huvudrätt: Viltgryta gjord på dovhjort och älg med morötter och färsk sparris. Till grytan bjöd vi på potatispuré där vi hade blandat i mixad rosmarin och persilja och toppat det med hjortfile som bara var brynt runt om så att köttet fick vara rosa.
Efterrätt: Chokladfondant och hallonsorbét
Det var riktigt kul att laga maten! Vi hade delat upp matlagningen så att vi hade ansvar för en rätt var och kantarellrisotton var mitt ansvar. Det var första gången jag lagade "riktig" riotto och Anders gav oss tips hela tiden på hur vi kunde utveckla våra matlagningskunskaper. Dessutom kan man säga att vi killar åt 5 rätter för Anders hade med sig olika slags korvar som vi stekte och provsmakade under matlagningen. Då menar jag riktiga korvar, inga hot dogs här inte! Nu kommer jag inte ihåg vilka slags korvar det var, men det var riktigt kött i dem. Inte malda rester som det är i hot dogs.

Vi hade en väldigt trevlig kväll och nästa gång är det tjejernas tur att laga maten tycker jag. Fast då blir det väl hemkörda pizzor! ;-) Tack för en fantastisk kväll och fantastisk god mat!


Inga kommentarer: