tisdag 18 november 2008

E=mc2

Jag läser matematik på högskolan och i dag var den sista lektionen innan tentamen nästa tisdags. Det var en intressant men intensiv eftermiddag. Vi har fått göra en provtentamen och den gick vi igenom idag. En intressant insikt jag och mina kurskamrater fick var att vi hade tänkt alldeles för svårt när vi svarade på frågorna. Det var mycket enklare uträkningar än vad vi hade räknat med.

T.ex. så ser den här uträkningen svår ut, speciellt när vi inte får använda miniräknare.
72*18000*480
____________=
96*1440*500

När högskoleläraren visade hur man enkelt kan förenkla talen med varandra så såg det så enkelt ut samtidigt som polletten trillade ned. Svaret blev:
18
___=9
2

Hela kursen är intensiv, men jag har fått många funderingar och nya tankegångar för hur jag ska hjälpa mina elever att komma framåt i matematiken. Jag testar mina tankar och idéer i på mina elever och de tycker att det börjar bli tjatigt nu. Det får de stå ut med!

Inga kommentarer: