måndag 25 november 2019

"Att känna är en del av att vara människa vilket gör det livsnödvändigt!"

Det citatet läste jag precis i ett inlägg i en grupp på Facebook, samma Facebook som jag skrev om igår och som har sina positiva och negativa sidor! Den här gruppen är en positiv sida och ett viktigt led i min rehab för att komma tillbaka som person ut ur en utmattning och må bra!

Samma person som skrev citatet skrev också denna texten nedan som jag tycker är en bra beskrivning av hur vi människor fungerar och vad vi behöver tänka på när det handlar om våra känslor. Känslor har alltid varit viktigt för mig och jag visar gärna mina känslor öppet för precis som i texten så tycker jag att det är viktigt att våga känna och ta ansvar för sitt beteende!"

"Känslor är en del av oss människor, de får oss att uppleva livet, vår omgivning och oss själva. Vi reagera genom känslor på yttre stimuli. Det händer något, vi ser, hör, upplever något och då aktiveras vårt känslor liv. Vi blir rädda, glada, arga, kåta, ledsna, upprymda och sen agerar vi utefter det. En det agerar mer introvert och andra mer extrovert. En del av oss har svårt att koppla in våra tankar och ta beslut innan vi agerar. De agerar helt instinktivt på känslor, ilska får dem att skrika och bråka, de skrattar hejdlöst rakt ut oavsett vart de befinner sig vilket ibland kan bli fel. Människor som agerar impulsivt på känslor kan ofta få problem i relationer.
Andra har en överväldigande empati och kan inte se på tv utan att gråta som exempel. De blir känslomässigt engagerade i allt vilket är väldigt energikrävande och resulterar ofta i att de dräneras och blir utbrända känslomässigt. Vissa kommer ifrån en barndom där de berövats sina behov. De tvingades hitta strategier för att kompensera känslor som de inte fick utlopp för. De kanske inte fick gråta, vara glad, kärleksfulla eller arga. En del använder ilska och aggression för att maskera andra känslor, de kommunicerar och kontrollerar genom ilska. Andra använder skratt och skämt på samma sätt. Sex och relationer är också ett effektivt sätt att kontrollera omgivningen eller för trycka undan känslor som vi inte kan hantera. V
åga känn idag mina vänner och ta ansvar för era beteenden. Det blir lite lättare i livet då.""'
 "
Citatet är hämtat från gruppen "Rehabcoachens citat och texter"

Inga kommentarer: